01 maj 2007

Härliga Holland

Att man bara kan ha en så´n otrolig tur med vädret som vi har haft på vår långhelgresa till Holland. Solen lyste hela tiden (inte på natten) från en klarblå himmel och det var 25 grader varmt eller mer. Helt perfekt!
Efter att ha tillbringat natten till torsdag (den 26:e) på det ganska risiga hotellet Strand i Limhamn där inte frukosten serverades förrän kl 7, så det blev ingen, begav vi oss till Öresundsterminalen vid Toftanäs där bussen skulle avgå kl 8. I väldigt god tid var vi på plats och hann få en kopp kaffe och en fralla innan avfärd. Ganska kul med bussresor. Vi var 73 stycken + chauffören Jan-Olof och guiden Randi (fast vi kallade henne Jolanta när vi pratade om henne). En salig blandning av folk, från en rökande höggravid tjugofemåring till en åttiofemårig dam som tillsammans med familjen firade sin födelsedag. Och så vi, Annika, Gert, Per och jag nå´nstans mittemellan. På torsdagen avverkade vi drygt 70 mil, genom Danmark till Rödby, båt till Puttgarden, vidare förbi Hamburg, Bremen och Osnabrück och så till slut över gränsen till Holland och staden Deventer där vårt hotell var beläget (alldeles i utkanten av stan faktiskt). Efter gemensam middag tog vi en kort promenad och det var varmt som vid medelhavet. Riktigt skönt!
På sådana här resor är det inte fråga om att ha sovmorgon. Nej men, upp med tuppen på fredagen för att åka till Alsmeer och den stora blomsterauktionen (världens största tror jag). Det var 14 mil dit!
Konstigt att bo som vi gjorde när allt vi skulle besöka låg minst 10 mil från hotellet. Vi gjorde jämförelsen att åka på utflykt till Marinmuseum och bo på Rådmannen i Alvesta..............visst låter det sjukt?! Men det är ju så, man får det man betalar för.
Det gjorde inte så mycket emellertid för trots att resan tog sin lilla tid fick vi verkligen se så mycket när vi kom fram. Blomsterauktionen pågick för fullt och vi fick se den ena "blomstervagnen" efter den andra byta ägare.
Efter Alsmeer åkte vi vidare till Keukenhof, som är en jättestor blomsterpark inriktad på lökväxter (mest tulpaner). Den är därför bara öppen två månader om året. Det var så vackert där, så det går inte att beskriva. Bilderna får tala! Förutom att titta på vackra blommor och Ikea-installationer (det är lite svenskinspirerat i år med anledning av Linné-jubiléet) käkade vi baguetter och drack öl och fikade. Härligt i solen!
På lördagsmorgonen lämnade vi hotellet kl 8 för att åka till Amsterdam. Väldigt speciell stad med kanalerna och alla sneda och vinda hus. Här hade vi behövt ett par dagar minst i stället för fem timmar som var vad vi hade på oss......och så skulle vi ju hinna fika och äta lunch och dricka öl.........
Så var det dags att vända hemåt på söndagsmorgonen, 70 mil, men det gick så bra, väldigt lite köer.
Hemmahemma var vi vid halv tio-tiden och det bör Annika och Gert också ha varit.
Ja, nu planerar vi redan nästa resa. Den går kanske till Paris (Annika vill till Barcelona) och den ska inte gå med buss.........
Så har det varit valborg också, som vi "firade" väldigt lugnt efter att ha jobbat i trädgården hela dagen. Gräset är nyklippt och potatisen är i jorden. I dag har vi fortsatt i samma stil med iordningställande av rabatterna och diverse annat trädgårdsarbete. En löprunda har det också blivit och i morgon är det arbetsdag igen................En god sådan tillönskas//Lotta