17 oktober 2010

Höstsöndag...

...när den är som bäst! Det har helt enkelt varit en perfekt dag. Sol, nästan vindstilla och massor av nyttiga och mindre nyttiga saker uträttade. Vi startade med det nyttiga, som i och för sig också var ganska kul, nämligen att slutföra höstgöromålen i trädgården. Alla sommarblommor som dukat under av de senaste frostnätterna har vi grävt upp och slängt på komposten. Dahliaknölarna är omhändertagna och vi har plockat frön från busktagetes och drakmynta. Per har också  fixat vinterskydd till vårt pytttelilla fikonträd och åt kronärtsskockorna. jag har burit in passionsblomman, aloeplantorna och några skott av peppar- och chokladmynta. Det sägs nämligen att myntorna funkar fint inomhus under vintern om man skulle vilja dekorera efterrätter eller drinkar eller bara känna doften. Vi får väl se hur det går. Sen gick vi på en solig promenad till Rävskär.
Vattnet inbjuder nästan till bad, eller nej, men det var varmt och skönt i solen.

På hemvägen passade vi på att fota ett av Ramdalaslättens tjusiga vindkraftverk. På bilden ser det ut som om vindmöllan står precis bakom vårt magasin, men så är det inte.  Mer mitt emellan oss och kyrkan kan man säga. Jag kan tillägga att det inte är alla som tycker att vindkraftverken är tjusiga. Många ondgör sig över dessa, som dom säger, fasansfulla fula sanitära olägenheter. Efter denna utsvävning på en och en halv timme återgick vi till nyttigheterna. Jag tog hand om tvätten och Per dammsög och torkade köksgolvet. Sen åt vi pestolax och risotto och det var gott. Om nu nån trodde att det var slut med aktiviteterna kan jag tala om att det var det inte. Vi körde ett styrketräningspass med instruktioner och musik på dvd. Nu är vi lagom trötta och nöjda och har precis fått var sin irish coffee.
Höstfärger i trädgården och så
solnedgång över Torstävaviken
Förra helgen tillbringade jag i Stockholm tillsammans med Jakob. Det blev mycket spring i butiker och ett par mysiga restaurangbesök. Jag fick också tillfälle att umgås lite med León och det var ju extra trevligt. Bara mobilbilder men man ser i alla fall motiven.
Nu är det dags för min vanliga söndagskvällssyssla, att måla naglarna.

2 kommentarer:

Jo. sa...

León är det bästa som har hänt världen. Längtar ihjäl mig!!

Ulla o Curt sa...

Ja ni ligger då absolut inte på latsidan men så blir ju trädgården också perfekt när våren kommer. Så roligt att du varit i Stockholm och träffat finaste barnbarnet. Ha en bra arbetsvecka, här latar vi oss mest hela dagarna men tar långa promenader och simmar mycket i poolen. Livet är underbart. Kram till er båda från oss latnissar