13 oktober 2008

Den årliga Köpenhamnshelgen.

Vi hade tur med vädret också! Inte bara allmänt trevligt och gemytligt och avkopplande alltså. Att det inte fanns några hotellrum fredag - söndag visade sig bero på kulturnatten som gick av stapeln den 10 oktober och det hade vi förstås inte en aning om. Men det gjorde inte så mycket för helgen blev alldeles perfekt ändå. Lördagseftermiddagen tillbringade vi på Ströget med omnejd. Vi drack öl på Kongens Nytorv, drack kaffe med wienerbröd på Wienerkonditoriet på Köpmandergade och åt Platte på Skindbuksen precis som traditionen bjuder! Där emellan kollade vi alla affärer (mest jag) och hittade en massa som skulle va kul och handla (mest jag igen).På Rådhusplatsen fanns en jättelik Legolekplats. Där kunde alla ge sig i kast med att bygga nå´t stort, högt eller bara vackert med hjälp av vita legobitar. I går satt vi där och tittade och det är otroligt vilken fantasi människor har! Det mest slående var ändå att när vi passerade förbi idag stod alla skulpturerna kvar! Ingen hade kommit på den dumma idén att fördärva konstverken fast det hade varit hur lätt som helst. Nu börjar jag tro gott om människorna igen (i alla fall danskarna). Bilderna nedan visar H C Andersen utanför rådhuset och den spektakulära utbyggnaden av kungliga biblioteket "den svarta diamanten". När vi gick nedanför fick vi en nästan hissnande känsla. Vackert, vackert! Vi har faktiskt vidgat våra vyer lite och gått över bron till Christianshavn. Det kändes som att komma till Amsterdam. Underbara "högsmala hus" och fullt med båtar i kanalerna. Att solen sken och det var 16 grader varmt gjorde det förstås ännu bättre.Botaniska är ett måste för oss när vi är i Köpenhamn, om nu någon trogen läsare hade missat detta. Och visst, jag kravlade mig upp för trappan i palmhuset och hjärtat slog dubbelslag precis som vanligt. Men det känns lite enklare för varje gång och Per går ju bakom och tar emot om jag skulle svimma.... I år fanns det fortfarande massor av rosor som stod i blom i parken och jag skaffade mig direkt en ny favorit, Ophelia. Det är den rosa i mittraden längst till höger. Den doftade dessutom underbart. Hägern har jag fotat, med högsta zoom, rena turen att den inte flög ur bild (haha).
Så avslutade vi söndagen med Tivoli. Där vet dom hur man firar Halloween! Pumpor, halmbalar, spöken, häxor och mystisk rök i ett enda härligt virrvarr. Där åt vi också middag på restaurang Påfågeln, wienerschnitsel som var riktigt god. Mörkret hade hunnit falla och en promenad bland alla ljussatta träd, restauranger och attraktioner avslutade vår söndagskväll.
Idag har vi mest gått omkring och tyckt att det varit skönt att va lediga. Per lämnade jag av i Malmö på vägen hem. Han har controllermöte i morgon och för mig blir det en helt vanlig arbetsdag. Inte så illa.

2 kommentarer:

Lisa Ulrica sa...

åh vad det ser härligt ut! ni är så fina & köpenhamn är alltid vackert!

Jo. sa...

Åååååh va romantic!