05 april 2010

Trädgårdspyssel och lite annat

Ingen värme i dag heller tyvärr. Det var bara att ta på sig vinterjackan när det var dags att börja plantera om tomater och blomstertobak. Per har berett mer plats i växthuset och nu är det fullt av plantor av olika slag.  
Per har också räfsat bort alla löv i rabatterna och röjt sly. Detta medan jag höll mig inomhus för att förbereda inför resan till Rom. Just idag är det bara 14 grader där och det ser ut att bli regn bortåt helgen, så det gäller att planera för alla väder när man packar.
Perennerna börjar synas i rabatterna. Ovan till vänster blommar vårstjärnan (chinodoxa forbesii Baker). Nedan till vänster syns blad av jättevallmo (papaver pseudoorientale) och till höger blad av vit dubbel akleja (aquilegia vulgaris). Överst till höger syns lönnarna och på andra sidan stenmuren har Per rensat bort en massa sly.
Jag har sprungit en mil idag och det gick riktigt bra! Jag gick i och för sig vid ett par tillfällen för att hämta andan och få ner pulsen lite, men det får man har jag bestämt. Detta var joggingtur nr 7 utomhus i år. Medan jag sprang tog Per en promenad och kom hem med tussilago som han plockat vi vägkanten. Han kunde dessutom berätta om ytterligare ett vårtecken, nämligen att han sett en sädesärla.
Nu ser vi fram emot en kort arbetsvecka och på söndag bär det av till Italiens huvudstad. HURRA! Jag tror jag ska ägna lite av kvällen till att läsa "Topp 10 Rom", en jättebra turistguide med kartor och massor av tips.


Inga kommentarer: