03 april 2011

Stockholmshelg

Vi hade inte mer än hunnit hem från ett tvådagarsmöte på stiftsgården Åkersberg i Höör förrän det var dags att packa om och dagen efter (i fredags) ta tåget till Stockholm. Som vanligt glömde vi matsäcken hemma, det är andra gången nu, så det var tur att det fanns fika att köpa på tåget. Vi anlände till Stockholm vid ettiden och tog tunnelbanan till Skanstull och Clarion hotel där vi har bott två nätter. Superfint hotell! Eftermiddagen ägnade vi åt att trava runt på Söder, mest i gallerior eftersom det regnade lite. Klockan sex var vi bjudna till Johanna och Henke på drink och tilltugg innan det var dags för middag på restaurangen med det bästa namnet, Underbara Bar. Vi åt supergod mat med utmärkt argentinskt (förstås) vin till. Henke och Jakob drack öl.

Efter middag och kaffe gick vi tillbaka till Johanna och Henke (dom bor 50 meter från restaurangen) och drack mer vin och pratade en massa.
På frukostbuffén på vårt hotell saknades verkligen ingenting. Vi satt länge och det är ju det som är så mysigt med hotellfrukost. Och så åt vi lite onödigt mycket också, men det tillhör ju också. För att förbruka en del av de intagna kalorierna gick vi in till centrum i småregnet. Vi tog en extra titt i gamla stan och sen var det förstås besök i en mängd butiker och fika i citygallerian. Så var det dags för teater. Vi hade bokat matinéföreställning på Stadsteatern, Tartuffe och som Per uttryckte saken, den var mer än bra. Tiden gick vansinnigt fort och vi var väldigt nöjda. Efter föreställningen träffade vi Johanna, Henke, Jakob och León och fikade högst upp i Kulturhuset. Johanna och Henke var bjudna till kompisar på kvällen, så vi andra promenerade tillbaka till Söder och Jakob bjöd på kalvfärsköttbullar och pasta på Östgötagatan. Under tiden Jakob fixade middag lärde (eller försökte) León mig att spela Bolibompaspel på pc:n, Vilse i vintergatan och tant Lycra gömmer grejer och så nåt med en drake. Den sista har jag spelat med Leo tidigare, så jag visste ungefär hur man skulle göra. Trots att León kategoriskt vägrade att låta sig fotograferas lyckades vi ta några kort i smyg.
I morse åt vi en lika god frukost förstås och sen promenerade vi in till stan igen och tog tåget hem kl 11.06. Nu är vi alltså hemma igen och en ny vecka full av aktiviteter väntar. Syis hos Monica i morgon, 60-årsfirande (Mari-Ann) på onsdag och som höjdpunkt helgens resa till Tyskland tillsammans med Stina och Bo. Ska försöka träna lite däremellan och så jobba förstås......oj, oj, oj