07 december 2008

Julmys hos Olsbergs och juleljus i Kosta.

Det var meningen att vi skulle hjälpa till med tillagningen av de årliga julparisarna hos Annika och Gert, men vi var nog mest i vägen.....och vi hade väldigt trevligt medan vi var i vägen. Så ramlade dom in ungdomarna en efter en, eller två efter tre efter två om ni fattar. Mats och Fabian hade lämnat Mikaela hemma i Gullbranna för roa sig med tjejfest, Linda, Magnus och Leo kom körande från Växjö och likadant gjorde Anna och Axel dock utan Mattias som var sjuk. Vi (ja, Per och jag hjälpte till lite) hade gjort massor av parisare, vi åt massor av parisare och en kvalificerad gissning är att det ätits parisare både till frukost och lunch hemma hos Olsbergs även idag(?). Supergott som vanligt!
Mätta och glada körde vi till Kosta för att ta en titt på de två miljoner lampor som lyser upp glasbruk, outletbutiker och julmarknad. Ganska häftigt med alla ljus och all aktivitet mitt i den småländska urskogen. Heja Torsten Jansson! Jag hade tänkt skriva heja Ulrika Messing också, men hennes inredningsbutik Porthouse blev en så´n besvikelse att jag just bestämde mig för att strunta i det. OK, det kanske blir bra såsmåningom, butiken är alldeles nyöppnad i Kosta, men nu ser den mer ut som ett lager än en affär.

Leo linslus passade på att charma sin morfar lite också (inte särskilt svårt)Det var inte färdigt med detta. Tillbaka i Hovmantorp blev det kaffekalas. Och då menar jag inte kaffe och lussekatt och några pepparkakor utan kaffekalas på riktigt! Vetekrans, mandelmusslor med vispgrädde och hjortronsylt, struvor, chokladsnittar och en annan torr kaka som jag inte vet vad den kallas och så minipepparkakor som Leo hade bakat. Hjälp vad vi stoppade i oss! Det blev tack och hej vid halv åttatiden. Vi har ju en bit att köra och det är inte kul med rådjur och älgar som kan komma uthoppandes på vägen. Igår inskränkte sig våra djuriakttagelser till en räv vid vägkanten. Hemma igen hann vi se lilla Jesper Blomqvist och Alexandra bli tvåa i "Stjärnor på is". Fast dom var bäst tycker jag. Så har det blivit söndagskväll och vi har julstökat hela dan. Per har gjort kroppkakor och Jansson och på min speciella önskan även "Annikas chokladsnittar" Jag har stått med strykjärnet i högsta hugg och även putsat ett par fönster, hängt upp gardiner och städat hela övervåningen. Man skulle nog kunna säga att vi är himla nöjda med denna helgen. Nu är det snart dags att tända det andra ljuset.

Inga kommentarer: