15 februari 2019

Varför inte?

Den här bloggen har mestadels legat i träda de senaste åren. Bortsett från ett och annat inlägg när vi har varit ute och rest har det inte hänt mycket. Men nu, när jag är en alldeles nyutsprungen pensionär ska det väl bli tid att sätta sig en stund då och då och förmedla lite tankar, projekt och annat. Så jag börjar lite direkt. I dag har vi startat dagen på gymmet (Lok&Motion) där vi tillbringat mycket tid i flera år. Per var på "seniorgympa med stång" och jag fortsätter kämpa på med att kunna springa igen. I stort sett hela förra året gick åt skogen eftersom jag hade så ont i höften. Så nu har jag börjat om från början och tar det så försiktigt, så försiktigt för att jag inte ska få ont igen. Har en dröm om att kunna springa Kristianopel runt i sommar men jag är verkligen inte säker på att det är genomförbart, Vi får se. Det går i alla fall lite bättre för varje dag.
När jag häromdagen lämnade jobbet fick jag fina presenter från både arbetsgivare och arbetskamrater. Hela pengen användes till ett par Adidas Ultra Boost löparskor. Så sköna att springa i! Tack till arbetskamrater och Skatteverket!

Efter träningspass och fika har Per ägnat sig åt att gräva en ränna i hästhagen för att få vattnet att rinna ner i diket i stället för att stå still i hagen. Gick bra tror jag.
Så fick jag lite inspiration från en trädgårdsperson jag följer (Gardenize) som odlar sötpotatis i växthuset. Än så länge går det nämligen inte att odla sötpotatis på friland i Sverige.Ser fram emot den dan! I vart fall, i dag har jag följt Gardenize råd och satt två sötpotatisar i vatten och hoppas att de gror. Om detta experiment lär jag återkomma.
Tidigare i veckan har jag skolat om kronärtskockor och purjolök, så nu känns våren verkligen på väg. Förresten har vi haft nästan 10 grader varmt i går och i dag.
I går åkte vi till Högasands naturreservat (ligger mellan Kristianopel och Bröms). Gick en promenad där bland gamla tallar och sanddyner. Så fint! Sen bjöd Per den nyblivna pensionären på lunch på Blomlöfs rökeri. Fish ´n chips för Per och kallröktlaxmacka för mig. Mycket bra "Alla hjärtans dag"!


Ska bli soligt och fint i morgon så vi planerar långpromenad. Kanske jag återkommer då.


Inga kommentarer: