18 februari 2007

Härliga hemmahelg!




Efter, som det känns, jättemånga hektiska veckor har vi haft en helperfekt (nästan) hemmahelg. Vädret har varit vårlikt och nästan vindstilla. Det märktes inte minst idag när Per och jag var ute och sprang för första gången i år. Fåglarna kvittrade och nästan all snö var borta. Härligt, härligt. Hoppas det håller i sig!

Per har sått en massa fröer, bara det är ju ett vårtecken så gott som något. Bl. a. olika sorters tomater, tobak och spännande ormbunkar från Tassie. Jag har putsat sovrumsfönstren och hängt upp nya gardiner. Fint blev det, tycker jag nog.

Vi har förstås ätit och druckit gott också. I fredags klämde vi till med en flaska rödvin som jag vunnit på vinlotteriet, Villa Antinori 2003, Toscana. Varken Per eller jag hade en susning om vad det var för vin, men det var bara så himla gott. När jag kollade på Systembolagets sajt efteråt visade det sig kosta 125 kr, så det är klart att det måste va gott, eller? Tur att vi inte visste priset innan, för då hade det helt klart blivit nå´t billigare.
När vi var i Tassie tittade vi på när Peter gjorde tofu. Såg väldigt spännande ut. Per letade upp ett recept när vi kom hem och sen föll hela saken i glömska. Tills jag i går kväll hittade en paket med sojabönor. Här skulle göras tofu! Sojabönorna skulle ligga i blöt över natten, så i morse satte jag igång. Hur enkelt som helst..........mixa bönorna och koka tio minuter tillsammans med två liter vatten. Det var bara det att Lisa ringde strax innan bönmixen hade kokat upp............sen kan ni räkna ut resten själva. Sojamjölkskladd över hela spisen och halva köksgolvet. Det lilla som blev kvar försökte jag rädda men det blev inte alls som det stod i receptet! Aldrig mer ska vi försöka göra tofu och receptet har vi slängt. Fast, nästa helg tänkte vi försöka göra egen yoghurt..........Peter har nämligen visat hur man gör det också....återkommer i ärendet.
Ha en god arbetsvecka//Lotta
....34 dagar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej lilla Lotta!
Inte blev vi rika i helgen heller, men skam den som ger sig! Ny friska tag nästkommande helg. Vad duktig du är!Jag förstår att vinet smakade smaskens! Vet du vad det beror på? För det första var det ett bra vin men du har säkert fått tillbaka den smak du förlorat när du RÖÖKTE! Nu ser du vilka fördelar det är att inte röka. Du har ju råd att köpa sådant vin till varje helg, det kan du unna dig och Per. Kram Siw

Anonym sa...

Lotta! Döm om min förvåning! När jag kom hem så kollade jag vinstället!!! Gissa vad som fanns där??? Joooo, en flaska Villa Antinori år 2003!!!! Nu vet Håkan och jag vad vi kan förvänta oss av detta vin. Kram /Siw