26 juni 2011

Trädgårdsmöbelprojektet

Det började med att jag läste en annons om färgpigmenterad träolja och tänkte att det kunde kanske va nåt för våra missfärgade oinoljade trädgårdsmöbler. Tur att man kan hitta allt på nätet! När jag googlade i ämnet hittade jag Flüggers hemsida och där fanns det mycket att läsa om träolja och pigmentering. Ännu större tur att vi har en Flüggerbutik i Karlskrona. Dit gick jag i onsdags och fick hjälp med olja. Grå pigment ville jag ha och den färdiga grå oljan tyckte jag var för mörk, så jag fick den bruten till betydligt ljusare.
Till att börja med, så här såg möblerna ut före rengöring.
Av min goda kamrat Karin fick jag för ganska länge sedan en flaska dansk brun såpa, som enligt henne är oslagbar när det gäller rengöring av trädgårdsmöbler (bland annat). När vi var i Köpenhamn senast bar vi hem ett par liter till för att vara på säkra sidan. Nu var det alltså upp till bevis! Oj vad jag har skurat. Den var nämligen bra den där såpan, så bra att det lossnade så mycket gammal olja och smuts att jag inte kunde sluta skura. Alla ställen på stolarna är ju inte så lätta att komma åt, men jag lovar att så här rena har aldrig möblerna varit, inte ens när dom var nya nångång på nittiotalet, eller det var dom väl förstås. Inte för att man precis kan se det, men här den nyskurade bordsskivan.

Idag var det dags att började den spännande inoljningen. Jag har aldrig tyckt att det var spännande förut, men idag var det annorlunda. Och det blir bra, HURRA! Precis som jag tänkt mig. Bara precis kan man se att möblerna är lite lite ljusare. Bäst syns det i solljus. Tre stolar är klara och bordet kanske. Jag får se i morgon om jag eventuellt ska stryka det en gång till. Så här blev det.

Fortsättning följer.
Medan jag har ägnat dagen åt möblerna har Per rensat ogräs, denna aldrig sinande arbetsuppgift. Fint blev det och vi har promenerat runt i trädgården i kväll och njutit av härligheten. Vi har varit vid Orionstugan och sprungit också. Jag sprang milen på 62,54 idag, så nu ser jag fram emot lördagens lopp med viss tillförsikt.
Som avslutning idag, ett par bilder från Ungstens midsommarträdgård.

1 kommentar:

Lisa Ulrica sa...

herrejistanes va grannt det blir Lotta!