22 januari 2013

Playitas dag 3 - över bergen

Vi började denna dag på samma sätt som gårdagen, med ett spinningpass kl. 9 som tog på krafterna även om det fortfarande är "spinning for beginners". Innan dess, vid halvåttatiden, avnjöt vi förstås delar av den fantastiska frukostbuffén (icke att förglömma). Så här såg vi ut innan spinningpasset började, pigga och fräscha...

Lite fler entusiaster, vi var 22 stycken närmare bestämt och det är detsamma som fullsatt.
Och så här såg jag ut efter passet, genomsvettig och nöjd!
Efter spinningen vilade vi en liten stund vid strandpromenaden och sen bokade jag morgondagens spinningpass. Per bestämde sig för att hoppa över i morgon och i stället ägna den tiden åt gymmet och roddmaskin m.m. I alla fall var vi en stund i gymmet idag och tränade lite styrka. Det är kul att vara där för allt är så nytt och fint och många maskiner finns det att välja på.
Efter träning följer vila. Efter välbehövlig dusch gick vi till poolen och badade inte. Vi solade och läste. Det var nämligen inte överdrivet varmt när solen gick i moln och det gjorde den titt som tätt.
Nästa aktivitet var att ta oss uppför berget och över på andra sidan för att besöka byn Gran Tarajal. Så här ser berget (och stigen) ut från vårt håll.
Lite läskigt var det på sina ställen där stigen var väldigt smal och det stupade brant neråt. Men det kändes desto bättre när vi nått toppen. Här syns hela Playitas och då är vi ungefär halvvägs upp på berget.
 Per högst upp och med Gran Tarajal som skymtar längst bak i bilden.
 Söt ekorre(?) som Per lyckades fånga på bild på väg uppför.
När vi väl var på nerväg gick det ganka enkelt och efter en timme och 10 minuter effektiv promenad (enligt min Garmin) var vi framme i Gran Tarajal. Där var det jättefint! Blommande bounganvillas är otroligt vackert!

Gissa om det smakade perfekt med en öl och hamburgare (Per) och potatisomelett (Lotta). Hemåtpromenaden blev betydligt enklare för då gick vi längs cykelvägen som går hela sträckan mellan GranTarajal och Playitas. Allt som allt blev det nästan 11 km.
Efter ytterligare lite välbehövlig vila och ett glas vitt på balkongen i solsken traskade vi iväg till Las Playitas (liten by som ligger bara 10 minuters promenad härifrån) för att äta middag. Vi åt på Las Playas som ligger precis vid strandkanten och läget fick oss att minnas både vår bröllopsmiddag i Huay Yang, restaurangen mittemot hotellet i Ao Nang och Susys och Gordons shack i Tasmanien. Inte illa! Det blev bläckfisk (Per) och "King prawns" (Lotta) fast jag ångrade mig för det var inte så himla gott och så gjorde jag miljön och räkbeståndet en otjänst. Förlåt, det ska inte upprepas!

Avslutar dagen med en bild av vacker papegojblomma som Per fotade i eftermiddags.