06 mars 2015

Nunnornas dal

Vi blev hämtade av buss vid niotiden i morse och då hade vi hunnit äta ännu en av de överdådiga frukostarna som hotellet erbjuder. Jag lovar att man håller sig mätt nästan hela dan. Första stoppet var en utsiktsplats strax norr om Funchal och det förnäma med platsen, förutom att man hade hela stan och Atlanten vid sina fötter, var att här kunde man se Christiano Ronaldos födelseplats inklusive kyrkan där han blev döpt. Wow säger den fotbollstokige (inte vi dock).
Sedan fortsatte färden längs slingriga smala vägar mot Eira do Serrado som ligger på 1095 meters höjd över havet och där man ser rakt ner i Nunnornas dal. I dag finns det en förhållandevis ny väg och det finns en tunnel genom berget som gör att det går enklare och fortare att ta sig till Nunnornas dal. Men vi såg rester av den gamla vägen och hu va hemskt det hade varit att åka där! Utsikten var förstås bedövande och lite skrämmande. Efter att ha tittat på utsikten åkte vi genom tunneln till byn Curral das Freiras (Nunnornas dal) där vi fick smaka deras speciella kastanjelikör och kastanjekaka. Ganska gott. Vi fick också smaka andra likörer som var producerade i byn och det var väldigt sött alltihop.
Tillbaka till Funchal där vi besökte vinhuset Borges som tillverkar Madeiravin. Vi gick först en tur genom lagringsutrymmena med stora tunnor av madeira av olika årgångar plus ännu större tunnor (rymde drygt 20 000 liter) där vinet värmdes upp till 60 grader innan lagringen. Vinet lagras i minst tr år. De viner som vi fick provsmaka var lagrade i fem år.
Per och jag valde att stanna kvar i centrum efter utflykten och gick en runda på marknaden där det var massor av folk. Innan vi gick mot Lido och hotellet stannade vi på ett café och åt rostad ost-och skinkmacka och drack den lokala ölen Coral till.
Sedan dess har vi hunnit läsa lite, jag och bubbelpoolat lite, Per. Nu är vi precis hemkomna från Casa Italia där vi ätit suveränt god pasta carbonara. Lite för kallt för balkonghäng nu så vi håller oss inomhus.
I morgon ska vi ta linbanan upp till den tropiska trädgården och jag har redan fjärilar i magen av blotta tanken att åka linbana...men fobier är till för att övervinnas!
 I denna kyrkan döptes världen bäste fotbollsspelare, Christiano Ronaldo
 Nunnornas dal långt där nere
 Eira do Serrado, 1095 meter över havet
 Nunnornas dal 2
 Eira do Serrado 2
 Borges vinhus
 Madeiravin från 2011
 Den goda frukten Anoneira (Kirimoja på svenska)
 Marknaden från våning 2
 Afrikanskt tulpanträd
 Afrikanskt tulpanträd på nära håll.