29 oktober 2016

Vitlök och höstplantering och födelsedagsfirande,

 I dag har det varit en härlig höstdag och det var härligt efter mer än en vecka med näst intill ihållande regn (mellan 60 och 100 mm sägs det). Regnet var välbehövligt men i dag kändes det skönt att solen sken.
Det första jag la märke till var att Per haft storstädning i "hönshuset" som numera är vårt trädgårdsförråd. Där har sett förfärligt länge nu men Per har alltså gjort underverk och nu är det roligt att gå dit.
 Per hade förberett i landet för att jag skulle kunna sätta vitlöken så det var en enkel match. Nu är klyftorna i jorden och det känns bra. I år var sättklyftorna ovanligt stora, särskilt Germidour och Leningradinskij där vissa lökar bara bestod av två klyftor! Hoppas att det innebär att de nya lökarna blir gigantiska.

Medan jag höll på med vitlöken grävde Per hål till plintarna till det nya växthuset som ska komma på plats nån gång i vinter. Det ser vi alldeles särskilt fram emot.
När vi hade jobbat hårt (kanske inte så särskilt hårt) fick vi öl i solen på magasinstrappan.
 Per fortsatte med att klippa ner hallonbuskarna och sparrisen och jag roade mig med att fixa höstplanteringarna. Det blev riktigt fint!

Från vänster: Cyklamen, prydnadkål med perenn ljung bakom och så gräs som vi fick av Ulla och Curt till kräftskivan förra året. Vissa växter håller sig!

Den gamla hästkrubban vid stenstolparna fick rosa ljung och cyklamen och i brist på riktiga haloweenpumpor fick spagettipumpor duga.
Eftersom vi var på Konserthuset i går och såg "From Sammy with love" tillsammans med Koffer och Anja firar vi vårt femtonårsjubileum i dag i stället. Cava och räk- och musselfrossa!
Gårdagskvällen blev väldigt lyckad. Både Anja och Koffer har fyllt 60 i höst så det var det vi firade lite. Startade på restaurang Sarajevo innan föreställningen med väldigt god mat på bosniskt vis.
 Anja och jag åt en supergod grillpanna, Koffer en grilltallrik av kolossalt format och Per en mer traditionell entrecote. Och jag blundar som vanligt.
Tava - grillpanna

From Sammy with love. Rennie Mirro  och Carl Dyall var magiska!
Jag tror att vi var lika nöjd alla fyra när kvällen var över.

Inga kommentarer: