14 augusti 2008

Smått och gott en vanlig torsdag






  • Jag tänkte precis skriva att nu har vi sett vår arbetskamrat Anders för sista gången. Men det lät ju för hemskt. Idag har Anders nämligen gjort sin sista arbetsdag. Nu är det pension och den börjar storstilat med en husbilssemester längs med Frankrikes västkust (på obestämd tid som han uttryckte det). Men givetvis hoppas vi att få se honom ändå emellanåt. Bilden är från vår avskedspicnic i mitten av juli.
  • I dag har jag varit inne på Adlibris och lagt bevakning på Gertrud Hellbrands nya bok Scenario X som snart kommer ut. Vi har läst Gertruds första bok, Vinthunden, och rös in i märgen. Jag minns att jag fick lägga ifrån mig boken vid ett par tillfällen för att liksom samla mig. I alla fall, det ska bli spännande att läsa nr 2.

  • Och så är vi då inne i GI-köret igen, särskilt jag. I kväll har vi testat blomkålsmos efter tips från Ulla. Det blev otroligt gott! "Dela ett blomkålshuvud i buketter och koka i lättsaltat vatten. Häll av och tillsätt ett par matskedar creme fraiche eller grädde. Kör i mixer eller med mixerstav (det gjorde jag) och smaka av med salt, peppar och muskotnöt." Nu kommer Per och säger att kaffet är klart. Dags att sluta alltså.

1 kommentar:

Ulla o Curt sa...

Ja Lotta visst är det gott med blomkålsmos. Jag kokar ett blomkålshuvud tillsammans med 2 dl grädde och kör i mixern. Supergott. Kan du tänka dig Lotta att Curts sockervärde får vi hålla kolla på nu så det inte går ner för lågt då måste han ju sluta med något tablett. LCHF helt superbra!!
Ha en skön helg Lotta och hälsa till brodern också/Ulla