06 augusti 2009

Nu ska jag berätta...

...om hur det var när vi tidigt idag körde mot Söderköping. Där hade jag inte heller varit tidigare nämligen. En underbar liten stad som i sin turistiska uppenbarelse påminner både om Borgholm och om Ronneby. Alltså att den sover ganska djupt när det är vinter. Men nu var det en massa liv och rörelse överallt och vi frapperades av det enorma utbudet av caféer och restauranger.



Göta kanal vid Söderköping

Fin park i SöderköpingSöderköpings Brunnshotell

När vi nu var så nära Vikbolandet kom vi på att varför inte avlägga en visit hos Gertrud och Ola och tjejerna. Adressen hade vi ju. Sagt och gjort. Bara att ställa in GPS:en och köra trodde vi. Men det funkade inte alls. Vikbolandet kände inte vår GPS till, än mindre Ormestad. Turistbyrån i Söderköping skulle naturligtvis ha en karta över Vikbolandet och hade mycket riktigt det också. Något Ormestad fanns emellertid inte utmärkt på kartan. Tjejen bakom disken var mycket hjälpsam och sökte på internet utan resultat. Nej men vad gör vi då? Vi behöver Vikbodagboken. Där finns ju både karta och ortsnamn. Till biblioteket alltså, men tyvärr var Olas bok under inköp och kunde förstås beställas men det hade ju inte vi någon nytta av i vår akuta situation. Så vi fick helt enkelt ge upp och hoppas på att det yppar sig något annat tillfälle. Nu när vi är hemma har jag ju letat upp både Ö Stenby, Konungsund och Häradshammar i Vikbodagboken. Hade jag lagt dessa namn på minnet hade det underlättat helt säkert. Så synd bara för jag hade så gärna velat se bersån (med stenen i mitten), arbetsrummet i boden, bigarråträdet och så själva huset förstås! Jag blev nämligen helt förälskad i Olas bok. Boken som jag beställde från Adlibris är via Linda på väg till Lisa i Tasmanien. Så har jag beställt en till som ska till Johanna i Buenos Aires. Jag är nämligen säker på att hon kommer att älska den.

I stället för Vikbolandet blev det i stället resa hemåt via Kalmar. Där var det värsta hålligånget med EMD(?) på scenen på torget och massor av marknadsstånd längs gatorna. Vi handlade lite och sen körde vi hem till vår altan (tryggt och härligt). Vi har grillat och njutit av att sitta ute i ljum sommarkväll.

1 kommentar:

Bromans i BA sa...

Jiippiieee, va kul med Olas bok!