28 februari 2010

Vårtecken...

....eller "Det smälter". Ja det var det senare jag hade planerat skulle bli dagens rubrik, men det var nån (läs Kinga) som hunnit före.. Om man jämför med bilderna som bara är en vecka gamla kan man ju tydligt se skillnaden. Det droppar från taken, fåglarna kvittrar och idag har vi sett solen. Per har varit ute mest hela dan och beskurit fruktträden. Här intill är det päronträdet Greve Moltke som fått sin beskärda del av beskärning. Han ser lite kal ut greven.








Där det förra veckan var drivor av snö kan vi nu skymta gräsmattan och i växthuset har olivträdet klarat vintern alldeles utmärkt. Per skottade sig fram till växthuset i dag och kollade läget. Det har varit omöjligt att ta sig dit de senaste veckorna nämligen.
Per lyckades till och med hitta några vårlökar som trotsat vinterkylan och nu är på väg uppåt. Vi är lite osäkra på vad det är, kanske snödroppar eller möjligen krokus. Vi får se. Tulpangardinerna har vi fått upp också och det är ju ett säkert vårtecken. Det är bara ett fel med tulpangardinerna och det är att det är ett elände att stryka dom. Det tog mig hela eftermiddagen igår och ändå är jag inte helt nöjd. Lite skrynklor här och där, men nu får det va så. En långpromenad har det också blivit i solskenet. Så himla härligt! Nu har jag förberett lite inför måndagskvällens syjunta (eller vad vi nu ska kalla våra sammankomster för). Jag ska bjuda på Paella Pamplona och så ska vi prova två olika viner. Jag har ännu inte bestämt vilka för det beror på om dom jag tänker mig finns i sortimentet i Karlskrona. Återkommer om detta alltså. Till kaffe blir det hallonpannacottapaj och den är klar och ser bra ut. Jaha, då var denna helgen till ända och jag som arbetar i morgon börjar tänka så smått på arbetsveckans vedermödor.

4 kommentarer:

lindamagnus sa...

Jamen se där tittar ju gräset fram! Vi har också fått fruktträden beskurna i helgen, av en tysk skogshare. Den har mumsat i sig ordentligt så snart ger jag upp min "fruktlund". Fågelkvitter här också och solsken, fint!

Bromans i BA sa...

åååh va fint allt är!

Ulla o Curt sa...

Åh vad härligt att se lite gräs titta fram och nu börjar även vi tro att det kommer att vara lite vår när vi kommer hem. Härligt!! Kramar till er båda

Ulla o Curt sa...

Glömde att säga att här är det också fågelkvitter och solsken och chikadorna spelar hela kvällarna. Kram igen