18 mars 2014

Rapport från Cairns dag 1, 2 och 3 och några bilder från Tassie

 
Nu hoppar vi till Cairns eftersom det är där vi befinner oss nu. Hela Tasmanienäventyret får jag återkomma till när internet blivit OK igen. Det är nämligen så att om det var svajigt i Tassie är det näst intill värdelöst här. Och det beror på en cyklon som drabbade Cairns några dagar innan vi kom hit och som tydligen slog ut all elektricitet m.m. under en tid.
I vilket fall, i går eftermiddag landade vi här efter att ha lämnat Launceston vid kvart över 12 ca en halvtimme försenade. En försening som innebar att vi satt med hjärtat i halsgropen av rädsla att inte hinna med anslutningen till Cairns. Vi hade väldigt lite tid mellan flighterna. Turen var på vår sida för även flighten från Sydney till Cairns var försenad så vi hann. Och väskorna också, det var det mest fantastiska! Shuttlebussen väntade och det tog knappt 20 minuter till Hotel Balinese där vi nu är installerade. Väldigt litet och gulligt hotell med bara 18 rum. Lite hostelkänsla med tillgång till gemensamt kök om man vill fixa sin egen mat och med tvättmaskin om man behöver tvätta. Just nu sitter jag vid den pyttelilla poolen och skriver och klockan är halv nio på kvällen och det är otroligt varmt.
I går var vi bara ut och rekognoserade lite. Mest gick vi på den långa härliga strandpromenaden och sen åt vi pizza.
I dag gick vi en längre sträcka utmed ”the promenade”. Mycket folk som springer här och det tänker vi också göra, men det får vänta till på onsdag.  Vi har nämligen bokat en heldagstur ut till Green Island (ingår i stora barriärrevet) där det ska bli snorkling m.m.  Spännande ska det bli! Annars har vi tillbringat ett par timmar vid ”the lagoon” som är en stor, stor pool alldeles vid strandkanten. Där går det bra att bada, men det gör det inte i havet här utanför. Det varnas för krokodiler och vi har också hört talas om ”stingers” som är en livsfarlig manet. Nu har vi alldeles nyligen kommit hem från en god risotto på restaurang Splash. Jättetrevlig personal och som sagt riktigt god mat så dit går vi säkert fler gånger.
Det har hunnit bli tisdag kväll och just nu funkar wifi här på Balinese så jag passar på att skriva några rader om dagens heldagstur till Green Island och Stora barriärrevet. Jag erkänner direkt att jag var lite nervös för att snorkla, det var ju flera år sedan förra gången. Men som tur var övertalade Per mig att välja snorkling i stället för att åka båt med glasbotten när vi bokade i går. Himmel vad glad jag är för det nu! Fantastiskt roligt!
Vi utgick från stranden och snorklade utåt och var kanske som längst 300 meter från land. Perfekt för mig. Många fiskar och koraller såg vi, men höjdpunkten var ändå när jag plötsligt fick se en sköldpadda på botten. Den åt och verkade helt obekymrad om att jag bara befann mig ett par meter ovanför. Här gällde det att få kontakt med Per som befann sig några meter ifrån mig utan att tappa kontakten med sköldpaddan. Efter lite övertalning (vinka vinka vinka) började han simma åt mitt håll och blev förstås väldigt glad när han såg vad jag hittat. Sen följde vi sköldpaddan en lång stund. Den fortsatte äta och sen simmade den upp till ytan. Väldigt häftigt att se! Bilder kommer här både från Tassie och Cairns i en salig blandning.

Jessies kolossala grävmaskin vid "The block", Lisas och Jesses mark utanför Lilydale.
 

 Den sötaste av alla! Inte jag då, hahaha, utan Pixie.
 Per svingar!
 Pelle kan klättra hur högt som helst i repet!
 Lillebror hjälper till (Dino).
 Mor med tre fjärdedelar av barnaskaran.
 Vårt myshotell.
 Varning för krokodiler!
 Elvaöl.
 Katamaranen som tog oss ut till Green Island.
Glada snorklare!

1 kommentar:

Ulla o Curt sa...

Åh vilka fantastiskt vackra bilder. Förstår att ni har det toppenbra. Fina bilder på de små barnbarnen också. Ha det fortsatt bra och var rädda om er. Kramar