21 mars 2014

Tillbaka till Tasmanien del 1

Det har blivit ganska hoppigt med inläggen och det skyller jag helt och hållet på bristande  internettillgång (nämnt tidigare och kommer nog att nämnas igen). I alla fall, medan regnet vräker ner utanför vår balkong här i Cairns ska jag försöka återge en del av vad vi upplevde tillsammans med Lisa, Jesse, Pelle, Max , Dino och Pixie under dagarna i Tasmanien.
Vi avslutade Sydneyvistelsen med en Coffeecruise runt hamnen. Riktigt trevlig båttur som varade ett par timmar. Den turen plus de två bussturerna och alla promenader har faktiskt fått oss att känna oss åtminstone lite bekanta med storstaden Sydney. Nu tillbaka till Tassie!
Lisa, Max och Pixie mötte oss vi flygplatsen och det var naturligtvis ett kärt återseende och ”nyseende”. Max var cool och jag tror att han kände igen oss lite. Pixie undrade storögt vad vi var för några (förstås!). Bilresan till Scottsdale tog ungefär en och en halv timme och på Forrester road väntade Jesse, Pelle och Dino. Härligt att se dem igen. Vi fick vårt ”vanliga” rum i Kims och Peters hus. Cindi hade överlåtit det till oss eftersom hon bara skulle vara kvar en natt till. Väldigt roligt att få träffa henne igen också! Dagen till ära (min födelsedag hade ju nyligen passerat) hade Jesse lagat lamm som vi som inte är veganer avnjöt tillsammans med rostad potatis och rödvinssås. Vegangänget åt sallad i stället för lamm. Till detta fick vi champagne och jag fick presenter! Halsband, örhängen och en fin tunika (Lisa), teckningar (barnen) och olika sorters choklad (Kim & Peter och Cindi).
Dag två tillbringade vi bara hemma, Lisa och jag, väldigt mycket pratandes om absolut ALLT. Pixie var förstås en sötnos som var med hela tiden och efter ett tag började hon acceptera mig lite… Per följde med Jesse till ”The block”, som är Lisas och Jesses ägor utanför Lilydale. Kim, Peter och Cindi gav sig av på garagesale innan det var dags att lämna av Cindi till flyget till Sydney för vidare befordran till  Avila Beach, Kalifornien.
Naturligtvis tog Lisa, Per, Pelle, Pixie och jag en promenad längs Eastmans djungelstig på eftermiddagen. Det är väldigt fint där men jag är ju så rädd för ormar så jag kan inte riktigt koppla av…. Dagen därpå var det dags att åka söderut längs kusten till Dolphin Sands där Lisa och Jesse hyrt ett hus i fyra dagar. Resan tog drygt två timmar plus lite lunch på Beergarden i närheten av St. Helens. Huset var fantastiskt fint och låg ett stenkast från floden som leder till havet, bara ett par hundra meter dit.Huset
 Pelle och Dino, som är riktiga fiskefantaster kastade sig direkt iväg mot vattnet. Bilen (nyinhandlade inför vårt besök) som tog oss dit höll jag på att glömma, var en stor fyrhjuldriven van (kanske) som hade plats för oss alla åtta. Två kanoter på taket plus ett släp med väskor, fiskeutrustning och en motorbåt på toppen. Snacka om att vara välutrustade.
Sandstranden var hur lång som helst och Per och jag gick en promenad längs den för att kolla om det gick bra att springa där, och det gjorde det. Varje morgon innan frukost joggade vi ungefär fem km längs stranden och det blev en perfekt start på dagen. Jesse tog med Per, Pelle och Dino ut på fisketurer i båten. Lite fångst blev det varje gång, men allra mest den morgon när Pelle och Jesse själva gav sig ut på havet och hade 18 flatheads med sig hem. Filéerna åt vi samma kväll och de smakade förstås väldigt bra. MiddagsdagsNyfångade flatheads
Den godaste middagen vi fick var ändå nyfångade musslor med pasta och
vitlök. Jesse hade upptäckt ett ställe i floden där det fanns gott om musslor så en eftermiddag tog han sönerna med sig i kanoten och de plockade upp 88 st. MusselfiskeMusslor
Musselkalas på altanen

Pelikaner vid flodstranden
Strandpromenad
Strandfynd
Storfiskare

Utsikt från altanen

Morfar och Pixie

En av dagarna besökte vi vandringslederna vi Wineglass Bay. Det var en väldigt varm dag så vi nöjde oss med en kort promenad till en av utsiktsplatserna.

Bröderna Eastman!

Annars tog vi det mest lugnt, umgicks, promenerade och lekte med Pixie. Lisa och Max paddlade lite kanot och det gjorde även Per. Pelle fiskade från morgon till kväll bokstavligt talat. Dino ville gärna vara med honom hela tiden och det fick han för det mesta. Max är inte ett dugg intresserad av fiske utan pysslade med annat.
På hemvägen stannade vi i Campbell Town och åt lunch i parken där.