11 maj 2008

Helhelg med Leo och hans föräldrar

I fredags eftermiddag dök dom upp, hela familjen Ungsten/Eriksson. Vädret har ju bara varit det bästa, så vi startade med att grilla och sen sitta ute och äta det grillade. Traktorentusiasten Leo var förstås tvungen att pröva vårt nyinköpta ekipage och han verkade fullt nöjd. Han körde, puttade och lastade vagnen och var dessutom väldigt duktig på att låta som en traktor.
Lindas och mitt projekt denna helgen var att gjuta betongkrukor. Lättare sagt än gjort om man säger så. Det funkar inte riktigt som i "Äntligen hemma"............och vips så var det klart. Per hade handlat hem fyra säckar finbetong som vi trodde skulle räcka till massor. Jag hade bestämt mig för runda krukor som var lätta att fixa formar till och så två småkrukor (tomma glassbunkar) om det blev bruk över. Lindas projekt var mer avancerat, det skulle bli en stor (två från början) fyrkantig kruka som krävde att hennes pappa hjälpte till med att snickra en form. Ska sanningen riktigt fram så gjorde Lindas pappa tillika min man det grövsta jobbet eftersom det var han som blandade betongen. Linda och jag finlirade mest. Anyway, Linda fick sin fyrkantiga kruka, jag min runda plus dom två små, sen var bruket slut, punkt slut. Nu ska alltihop bränna tre dagar och sen ska vi på något obegripligt vis få bort formarna??? Om vi lyckas med detta ska sedan krukorna bränna i ytterligare några dagar och sprayas med vatten varje dag under tiden. Himmel! Jag återkommer bestämt i detta ämne.

Vi fick middag också och betongarbetaren kunde sen koppla av med att läsa saga för sitt barnbarn. Visst ser det mysigt ut! Leo ville inte sitta i knät utan på egen (liten) stol.

I går kväll föddes årets tredje föl. Det var Malins sto som efter att ha gått över tiden två veckor äntligen bestämde sig för att nu var det dags. Ett stort fint hingstföl fick hon och på bilden är han ungefär tolv timmar gammal. Inte bara Leo tyckte att detta var spännande.....

Helgen har gått i ett rasande tempo och nu har Växjöborna åkt hem och vi har tagit vår vanliga söndagspromenad. Per fortsätter trädgårdsarbeta i morgon och jag åker till Malmö. Det ska bli riktigt roligt.

1 kommentar:

lindamagnus sa...

TACK för en otroligt mysig helg! Har ni förresten gjort några försök att ta bort formarna från våra krukor? /Linda