26 maj 2008

Visst är det kul med utflykt........

Först måste jag förstås reagera på att någon (läs Jakob) brytit sig in på bloggen. Så går det när man i ett svagt ögonblick lämnar ut sina inloggningsuppgifter. Men visst, jag blev allt lite rörd över intrånget. Tack Jakob och León!

Det var alltså dags för Pers och mina årligen återkommande försommarutflykt. I år hade vi bestämt oss för Helsingborg med Sofiero som huvudattraktion. Perfekt tid för att se blommande rhododendron tänkte vi och så Sigvard Bernadotte-utställningen för den hade jag läst om. Så skulle vi förstås passa på att ta en tur över till Helsingör och kanske också hinna med att titta på Fredriksdalsparken för där hade jag aldrig varit. Well, well, det började så bra i går med strålande solsken och marängtårta till mor (min) och så efter lunch drog vi iväg mot Helsingborg via Hovmantorp (planterade och satte blommor på graven) och Växjö (lämnade lite grejer i Lindas och Magnus brevlåda). Efter att ha installerat oss på "Stadsmotellet" ganska centralt i stan gick vi upp till Kärnan och sen mot Fredriksdal. Där var stängt! Vilken besvikelse. Och höga häckar innanför staketet gjorde att vi inte ens kunde kika in. Jaja, solen sken ju och vi köpte glass och senare åt vi också på en japansk restaurang med uteservering. Riktigt gott var det.


Den obehagliga överraskningen fick vi när vi kom tillbaka till hotellet. Väderprognosen visade ett stort regn över Skåne inför måndagen. Vi hade alltså blivit lurade! Vi har kollat väderprognosen noggrant i flera dagar och det skulle bara bli varmare och varmare och solen skulle garanterat skina..... Det var ju lite sent att flytta utflykten till en annan dag så, vi bestämde oss för att köra som planerat. Vi hann precis kliva iland i Helsingör när det började regna. Och sen har det regnat precis hela dagen, mer eller mindre, ända till vi kom till Ronneby. Där tog det slut. Ja, detta är sant. Om det nu nödvändigtvis skulle regna kunde det inte komma lite hemma hos oss också? Vi hoppas fortfarande. Det var mysigt i Helsingör i alla fall. Vi handlade hem lite midsommarsnaps och öl, vi fikade på Möllers och blev nästan dränkta av allt regnvatten på torget vid färjeläget. Jag glömde visst skriva att vi inte hade några som helst regnkläder med oss (solen skulle ju skina). Som tur var hade vi ett paraply i bilen. Men jag hade sandaler på mig............kallt om fötterna kan jag säga. Vi kom till Sofiero också och där var ingen rusning precis. Vi tittade på de otroligt vackra rhododendronen, men det blev liksom ingen riktig njutning i ösregnet. När vi kom in på slottet hände följande. Vi kollade lite på den permanenta utställningen, mest om Gustaf VI Adolf och hans stora trädgårdsintresse, och så kom en dam och sa: Synd att ni precis missade Lars Herder-utställningen (jag har ärligt talat ingen aning om vem Lars Herder är) och nu ska vi rigga för Sigvard Bernadotte som öppnar den 7 juni...........säg inget mer.


Vad gör man då? Jo man åker till Ikea och handlar några småsaker, man stannar vi Skåneporten vid Hässleholm och äter den årliga Big Mac-menyn och man stannar vid Ekohallen och köper ytterligare några småsaker. Sen kör man hem. Och man är fortfarande på gott humör!

Inga kommentarer: