30 december 2006

Rapport fran vildmarken








Bild 1: Utsikt fran Ralphs waterfalls. Bild 2: Echidna. Bild 3: Jesse och Jack. Bild 4: Per under en gigantisk ormbunke pa Eastman's promenadstig. Bild 5: Lille Jack och jag i Eastman's tradgard. Bild 6: Linda, Magnus, Lisa, jag och bebisarna pa strandpromenaden i Bridport. Bild 7: En Galah i ett trad i Bridport.

Echidnas, possums, wombats och massor av wallabys. Later namnen bekanta? Nej, jag trodde inte det heller, for det ar typiska tasmanska djur. Echidna ar en sorts igelkott, fast betydligt storre an dom vi har hemma, med lang nos som den anvander att leta insekter med. Vi har sett tva stycken.
En kvall lyckades Jesse fanga en possum. Den liknar en mink pa nat vis men den ar alldeles rund i formen och har lang svans. Wombats ser lite "grisaktiga" ut i ansiktet men ar ganska sota. Wallabys (wallabys ar en liten kanguru) kryllar det av. Det ar bara att ga ut nar det morknat och lysa med en ficklampa sa ser man hur manga man vill.
I gar var vi i Bridport pa "movienight". Det var Kim och Peter tillsammans med nagra andra entusiaster som anordnade biokvallen ute i det fria. Det ar valdigt fint i Bridport alldeles intill havet, men det var kallt, sakert bara 15 grader.
Idag har Linda, Magnus, Leo, Jack och jag varit i Scottsdale och handlat pa formiddagen. Per har som vanligt jobbat hart med att fixa till utanfor Lisa och Jesse's hus. Kim hjalpte ocksa till med det och resultatet blev alldeles utmarkt.
Pa eftermiddagen ville Lisa stanna hemma och dona i sitt nya kok, sa Linda, Magnus, Leo, Per och jag begav oss sjalva pa utflykt till Ralphs waterfalls i hjartat av Mount Victoria (naturreservat med regnskog). Riktiga alpvagar korde vi pa, som snirklade sig fram med hemska stup pa ena sidan. Hade inte Magnus varit en sa fortrafflig bilforare hade jag varit livradd. Vi fick lon for modan nar vi kom upp till toppen.....utsikten var magnifik!
Nu har vi atit kalkon med diverse goda tillbehor och ar faktiskt ganska trotta. Jag har precis kollat till lille superkillen Jack Pelle som ligger och sover sa sott i sin vagga. Och jag har fatt nojet att mata coolaste Leo med grot och det barnet han bara gapar och gapar och svaljer och svaljer. Han gor nat annat ocksa ganska ofta men det sager jag inte..............
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men jag kanner mig lite trott jag ocksa och i morgon ar det ju nyarsafton sa det galler att ladda!
Ha det bra alla och en sarskild halsning till vara nya besokare Pauline och Mia C. Jag lovar att halla er uppdaterade. Linda sa i ett svagt ogonblick idag att hon skulle skriva nat pa sin blogg, men jag vet inte.....
HAPPY NEW YEAR!
Kramar//Lotta

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad ni ser ut att njuta alla. Måste kännas underbart att träffa alla och se hur Lisa har det i sitt nya hemland som verkar vara sååå vackert. Nu vill vi önska er alla ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!
Här hemma öser regnet ner men det gör inte så mycket för senare i eftermiddag åker vi till Öland till min käraste syster och svåger. Ska bli såååå roligt!!

Kramar från Ulla o Curt

Anonym sa...

Vilka härliga bilder!
Gott nytt år till er allihop, hoppas ni får en härlig nyårsafton och att vädret är bättre hos er än det är här hemma!

Anonym sa...

Hej på er och en god fortsättning på det nya året! Vad det ser fantastiskt och de konstiga djuren är väl fascinerande? Här regnar det och blåser små spik. I Torstäva blåser det säkert ännu mer. Med andra ord gör det inget att man jobbar! Nu Lotta får du programera om din hjärna för nu är det bara 10 dagar kvar tills du ska börja ditt rökfria liv. Härligt, jag vet att du klarar det. Heja , heja och många kramar till er! Siw