25 juni 2009

Sommarläsning!

Fyra böcker som jag har läst den senaste tiden och som jag gärna vill tipsa om som perfekt sommarläsning.

Marisha Pessl, Fördjupade studier i katastroffysik. Det låter ganska tungt och urtrist, eller hur? Jag kan emellertid försäkra att det är raka motsatsen. Bokens huvudpersoner är Blue, hennes pappa, Hanna Schneider och Aristokraterna. Det är Blue som berättar. Boken utspelar sig i nutid och är gripande, roande och väldigt spännande med litteratur som förtecken (ni kommer att förstå). 550 finstilta sidor att ta sig an, härligt härligt. Jag fick boken av mina barn på mors dag i år och jag blev som ni förstår inte besviken.



Mary Ann Schaffer, Guernsey´s littertur och potatisskalspajssällskap. En bok att älska! Jag var ganska skeptisk när Per kom hem med den från Låna&Läs-biblioteket. Dels beroende på den konstiga titeln och dels för att boken består av brev mellan olika personer. Handlingen utspelar sig på Guernsey (en av kanalöarna) strax efter andra världskrigets slut. Huvudpersonen är författare och journalist som börjar samla material till en ny bok.........och sen säger jag inget mer. Den är så bra så jag önskar att jag hade den oläst! Per har också läst den och håller med.
Det sorgliga är att det inte blir nå´n mer bok av Mary Ann Schaffer för hon dog strax innan boken gavs ut.

Arto Paasilinna, Milda makter. Om man känner för att skratta mest hela tiden är detta boken! Jag låg på kvällarna och riktigt kluckade av skratt. Kan man göra annat när man läser om den finske kranföraren som fick Guds uppdrag att vara hans ställföreträdare när Gud själv tog en välbehövlig semester............oj, oj, oj det är inte lätt att vara Gud kan jag avslöja. Jag fick tipset av Gert (Olsberg). Paasilinna är hans favorit.




Leif G W Persson, Den som dödar draken. Så här är det. Om man gillar att läsa Leif G W så gillar man denna boken. Alla karaktärerna är där och Bäckström är lika knäpp och dryg och myglig (finns nog inget som heter så men ni förstår vad jag menar) som vanligt. Spännande och klurig bok. Per har också läst den, men är väl inte lika översvällande i sina recensioner.




Trevlig läsning!

Inga kommentarer: