10 november 2014

Bessheim 2014

Nu ska jag försöka rekapitulera något av vad vi hittade på i Bessheim i somras. Det kan vara bra att ha det nedskrivet när minnet sviker så småningom. Mest får det bli genom bilder....för minnet har redan svikit lite om sanningen ska fram.
Vi startade på morgonen den 11 augusti och målet var Strömstad där vi bokat rum på ett vandrarhem som jag redan glömt namnet på. Helt OK där och god frukost fick vi också. Sämre var det med vädret. Ihållande regn och blåst gjorde vår upptäcktsfärd i Strömstad minimal och inte en enda bild har vi därifrån. Första bilden är tagen från bilen på väg över den nya Svinesundsbron.
Nedanför är vi på samma bro och ser den gamla bron på avstånd.

Här har vi kommit fram till Bessheim, vid halv femtiden på eftermiddagen, och förstås traskar vi uppför fjället direkt för att få en första titt på den glimrande utsikten. Regntunga skyar som ni ser.

Det blev inte mycket mer första dagen. Vi var ganska trötta efter resan.

Dag två gav vi oss i väg ganska tidigt för vi tänkte oss att vandra till Russvattnet. Frågan var om det var för mycket vatten längs vägen så att vi inte skulle kunna ta oss fram. Vi fick hoppa på en del tuvor och stenar för att undvika vattnet men vi klarade oss hyfsat torrskodda. Det var kallt, bara 8 grader när vi gav oss i väg så det var fleecetröja och mössa på och för mig även vantar.

Vårt speciella fantastiska vattenfall! Per på väg att fotografera på nära håll.
Och jag instagrammar lite.

Nöjd vandrare.

Snö på avstånd.

Stugorna i Russbu, målet för dagens vandring. Det tog oss drygt tre timmar att ta oss dit.

Fåren är också ute och vandrar...

...och vill visst gå inomhus.

Dags för stektäggmackor och kaffe. Lite uppklarnande väder och mössan och vantarna åkte av.
På väg tillbaka över hängbron. Jag tycker inte att det är ett dugg läskigt längre. Första gången vi kom hit vågade jag knappt gå över.

Mera vattenfall.

Blåklocka

Vandringsröse med rött T och Nedre Sjödalsvattnet i bakgrunden.

Vi (mest Per) lagar till frystorkat på stormköket när vi är på väg hemåt. Gott!

"Hemma"
Vilar lite utanför stugan.

Dag två går vi mot Gjendesheim för att därifrån ta oss vidare på en ny led på andra sidan Sjödalsvattnet. Sjön Gjende syns i bakgrunden. Lite varmare i dag.

Fika vid Gjendes strand. Alldeles magiskt vackert!
Bild från bron över forsen till Maurvangen.

Efter att till slut ha frågat i receptionen på Maurvangen hittade vi leden mot ? (jag har glömt vad platsen heter). Lite mer "lågland" här med mycket fjällbjörk och inte lika stenigt.

Dag tre tog vi det lite lugnare och gick Huldrestigen. En kort tillrättalagd stig med informationsskyltar och helt slät mark.

Men laga mat på stormkök måste man ju trots att regnet öste ner.

Sista kvällen firade vi med middag i restaurangen. Första gången faktiskt och då har vi ändå varit i Bessheim minst fem gånger tidigare. Viltbiffarna var jättegoda och till dem drack vi den lokala ölen "Besseggen".

Dagen därpå körde vi hemåt men denna gången orkade vi inte köra hela vägen utan övernattade på Quality Hotel i Vänerborg.