19 augusti 2007

Söndagsrapport och ugnstorkade tomater

Måste ju bara börja med coolaste Leo! Fick denna bilden från Linda idag. Visst är han söt och visst har han en ovanligt snygg tröja på sig............det är jag som har stickat den.
Full av entusiasm kastade jag mig i morse över dagens projekt, nämligen att göra dels tomatmarmelad och dels ugnstorkade tomater. Att göra marmelad gick hur bra som helst, den blev vansinnigt god. Ska absolut göra mer så fort fler cocktailtomater mognar.

Men, så var det det där med att torka tomater i ugnen. Lät verkligen hur enkelt som helst och skulle bara ta 4-5 timmar i 75 graders värme. Sen skulle man lägga tomaterna tillsammans med örtkryddor och vitlök i en burk och hälla på olivolja. Nu är det bara det att tomaterna fortfarande ligger i ugnen och torkar (eller vad dom gör) och i allra bästa fall är dom väl tillräckligt torra i morgon vid den här tiden, i bästa fall alltså, för just nu är det bara blöta slamsor......... Nog om detta! Eftersom grusgången höll på att förvandlas till gräsmatta har Per och jag med gemensam kraft skyfflat (betyder att man medelst ett skyffeljärn tar bort ogräset som växer på grusgången). Sen har jag räfsat (så säger man i Blekinge, inte kratta. Per säger kratta, men han är ju smålänning) gångarna och nu hoppas vi att dom håller sig säsongen ut. Denna arbetsuppgift är nämligen dödens tråkig, särskilt själva skyfflandet! Sen.........


satte bästa Per igång med värsta vansinnesprojektet! En gång i tiden har fanns det en gång av cementplattor som gick från huset ner till brunnen. Jag minns den när den var fin. Med tiden fick gräset ta överhanden och numera syns inga plattor (jo, nu syns dom väldigt tydligt eftersom dom är uppgrävda!) utan det enda som påminner om att det funnits en gång är att gräsmattan är väldigt ojämn där den varit. I alla fall, som ni ser har Per grävt bort alla plattor, många var dessutom trasiga, och nu återstår det värsta, nämligen att fylla och packa och så nytt gräs. Bara att flytta alla plattor tar en stund, så Bo om du, som gillar att flytta stenar skulle vilja komma hit och hjälpa till. Det gäller att hålla sig sysselsatt! Som om inte detta var nog, har vi varit vid Orionstugan och sprungit två varv på femkilometersspåret. Det gick riktigt bra och jag fick mig en genomkörare inför nästa söndag. Nu ska jag gå ner och ta en kopp kaffe till och så ska vi titta på Beck. Och så här ser det ut på jättepumpafronten:En god arbetsvecka hoppas jag att vi får allihop, särskilt Linda som börjar jobba i morgon efter att ha varit ledig hur länge som helst.........Ps. Om det nu är så att Pelle är jätteavundsjuk på Leo som har en "Pippitröja", kan jag tala om att du behöver inte vara det............

3 kommentarer:

Kinga sa...

Vad får ni all er kraft ifrån???
Ni är så jätte flitiga och fint blir det också. Hoppas tomaterna blir goda. Det låter rysligt gott!!
Och Leo är bara så JÄTTE söt. Ha det gott! Kram Kinga

Lisa Ulrica sa...

Leo ar finaste finast! En riktig liten PRINS!

Lisa Ulrica sa...

och, ja ja ja, vi ar jatteavundsjuka! Pelle vill ocksa vara snyggast i kvarteret ... eller nej fresten, snyggast i hela Tasmanien!!! Och Linda, jag hoppas arbetsdagarna varir bra!