20 mars 2009

Ormar(!), tofu och lite annat.

Det började med att Per blev överlycklig! Peter hade nämligen fått ett telefonsamtal från en granne som hade upptäckt en tigersnake på sin gräsmatta. Han behövde alltså rycka ut med sin "ormfångare" och rädda den arme grannen. Per var inte sen att hoppa pa detta äventyr kan jag säga. Äntligen fick han ta sig en närmare titt på detta fasansfulla kräldjur. Nu ska ingen tro att Peter fångar ormar och sen tar död på dem. Nej då, här lever vi i "land for wildlife". Man dödar helt enkelt inte djur. På nå´t vis lyckades Peter pillra in ormen i en säck som sedan stoppades in i bilen(!). Sen körde dom ut till närmaste skogsdunge och släppte ut den. Dagen därpå upprepades samma sak när en annan granne hade minst tre ormar på sin tomt. Jag hoppas att ni förstår nu att det verkligen kryllar av dom. Huuuuuuu!
Jag har ägnat mig åt betydligt ofarligare saker, nämligen att lära mig tillverka tofu. Hos dessa vegetarianer (Kim och Peter), som verkligen lever som dom lär, är sojabönan deras viktigaste proteinkälla. Och av sojabönan tillverkas tofu. Vi har blivit bjudna på hemmagjord tofu i olika varianter och det är supergott. Så idag har jag varit Peters lärjunge och följt varje rörelse i hans tofutillverkning. Förhoppningsvis ska denna kunskap leda till att jag kan göra egen tofu när vi kommer hem.
Vi har också varit på sjukhuset i Scottsdale och tittat till gipsavgjutningen av Lisas gravida mage (den i mitten) som hänger på förlossningsavdelningen. Där kunde vi också beskåda rummet där Pelle föddes och dörröppningen där Max kom till världen (han hade ju så bråttom den pojken). Lisa har också skaffat sig en ny bil. En åttasitsig fyrhjulsdriven Nissan som kan köra i vatten(?). Häftig är den med reservhjul både på bakluckan och på taket och vi blev hämtade i den när vi varit i Launceston. Ja, Per och jag var på egen utflykt i går. Vi åkte buss från Scottsdale till Launceston, var där hela dagen och så hämtade Lisa oss. Planerna för sista veckan här är att åka till Hobart. Per och jag åker buss dit på måndag och sen kommer Lisa och gänget på tisdag. Vi bor två nätter i lånat hus som ligger vid havet några mil utanför stan (Brim Creek). Mycket spännande att se hur landskapet ser ut söderöver.

Man tappar tidsbegreppet lite när man har semester. Därför missade vi Magnus födelsedag. Förlåt! Vi lovar att reparera detta när vi kommer hem. God helg till alla där uppe på ovansidan!

2 kommentarer:

Ulla o Curt sa...

Alla bilder underbar Lotta förutom då den där äckliga ormen. Vi är inte så förtjusta i dessa djur Curt och jag men de gör säkert någon nytta, eller??? Kramar från Ulla o Curt

Jo. sa...

Och så vill vi ha bild på dig ju mamma!