27 juli 2010

Islandshästar

Den stora hästdagen började med en promenad till Perlan, som är Reykjaviks svar på Globen kan man säga. Fast Perlan är ingen idrottsanläggning utan gigantiska vattentankar som ovanpå sig har en halv glob som innehåller museum, café och en luxuös restaurang högst upp. Utsikten från toppen var fantastisk och utanför fanns en fina skulpturer med dansare och musiker. Där intog vi 11-kaffet med mjukglass och kaka till.
Två turister som apar sig tillsammans med fina skulpturer.
Sen var det alltså dags för dagens stora begivenhet, nämligen ridturen på islandshäst. Per är en van islandshästryttare för han har ridit en gång förut, men för mig var det förrsta gången (på islandshäst alltså). Vi hann dock bli lätt irriterade innan bussen kom och hämtade oss för den var rejält försenad. Men den kom som tur var till sist. Efter ca trekvart var vi framme vid Eldhestar och där fanns hästar i massor. Vi var sexton stycken som skulle med på denna tur som var beräknad att ta mellan 1,5 och 2 timmar. Ungefär hälften av oss hade inte ridit förr och två var barn i sjuårsåldern, så tempot fick ju anpassas därefter. Men det gick så bra och ledarna var så duktiga. En kille som var svensk och en isländska som hade stenkoll på allt. Galet roligt var det att tölta och jag fick en så söt och pigg häst. När man ser dom från marken ser dom så små ut och det är lätt att tro att man ska se ut som en jätte när man kommer upp på hästryggen. Men det är verkligen inte så. Det är enormt mycket att sitta på och att ha framför sig (detta är svårt att förstå för den oinvigde men Siw och Johanna fattar precis vad jag menar). Tyvärr blev det bara ett fåtal kort tagna för vi fick inte ta med oss nåt på själva ridturen. Jag lyckades gömma kameran under min jacka medan vi red men vågade bara ta ett par kort när ingen ledare såg.
Det är Per i bakgrunden. Tyvärr en tjej i vägen när jag smygfotade från hästryggen innan vi gav oss iväg.
Jag gosar med min duktiga häst när vi kommit tillbaka. Knäckebröd, som jag tagit från frukostbuffén fick han som tack.
Nu laddar vi inför morgondagens heldagsutflykt till "Landmannalaugar", som vi knappt vet vad det är. Extra spännande hoppas vi för vi vet att det blir ingen vanlig buss vi ska åka med utan nåt mer terränggående(!). Om vi inte är för trötta kommer en redogörelse i morgon kväll.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så du red Lisa? Super trevlig eller hur. :)