24 juli 2010

Sol i Reykjavik

Hela dan har solen skinit över oss och termometern visade 20 grader precis innan vi skulle ge oss av på uflykt. Redan innan dess hade vi hunnit med mycket, morgonpigga som vi är (i normala fall bara Per men idag även jag eftersom vi la oss tidigt i går kväll). När frukosten var avklarad (god) var klockan bara kvart över åtta, så då hade vi hela förmiddagen på oss att utforska det stora fritidsområdet som ligger bara en halv km från hotellet och hotellet ser förresten ut så här:

Fritidsområdet innehåller förutom diverse idrottsanläggningar ett zoo och en botanisk trädgård. Det var den sistnämnda som vi var särskilt intresserade av. Och den var verkligen väl värd att se! Inte så stor men otroligt välskött och med massor med växter. Där förströdde vi oss en god stund och hittade en  del växter som vi gärna skulle vilja ha och anordningar som Per ska tillverka när vi kommer hem (hoppas jag;-) .

Vill ha!


                                  
Efter kaffe och varm macka på en uteservering var det dags att göra sig klar för dagens begivenhet och resans första guidade utflykt. Vi blev hämtade vid hotellet med buss och den var redan så gott som full av folk. Alla var svenskar och hade precis som vi köpt "Mitt Island-paketet". Guiden var också svensk, hette Lena och hade bott på Island i 20 år. Hon var enormt duktig och vi lärde oss massor. Resan gick mot Reykjanaes (den halvö där Keflavik ligger) och landskapet var minst sagt kargt. Bara lavafält så långt ögat nådde. Inte riktigt förresten för vi såg ju havet också. Mitt i ödemarken stannade vi och tittade på kokande, rykande och svavelosande lera/vatten som bubblade i marken. Ett sånt där konstigt fenomen som bara finns på Island (kanske nån annanstans också är bäst att jag tillägger för jag är inte säker). Tänk er kokande havregrynsgröt, för precis så såg det ut, men till skillnad från havregrynsgröt luktade det pest!
                                 
                                      

ISLANDSHÄSTAR!
Så var det dags för Blå Lagunen, ett varmvattenbad mitt i lavafältet. Lagunen kom till av ett misstag kan man säga eftersom spillvattnet från det nybyggda varmvattenverket intill vägrade rinna tillbaka ner i jorden som det var tänkt. Vattnet innehåller så mycket metaller att marken slammades igen och det 38-42-gradiga vattnet stannade kvar på marken och det gick utmärkt att bada i. Dessutom hade vattnet och slammet/leran en föryngrande/läkande inverkan på huden eftersom den innehöll mängder av mineraler, metaller och andra godsaker som är så nyttiga för hyn(?). Visst var det härligt att bada i det varma vattnet, men det var nästan för varmt i alla fall denna dag när lufttemperaturen var nästan 20 grader. Men vi smetade in oss med lera och känner oss redan yngre, men ganska trötta(!).

Jag börjar redan känna mig yngre!
Per i vattenfallet.

I morgon är det heldags tur till Gyllene Cirkeln. Rapport kommer!

Inga kommentarer: