29 juli 2010

Vackra vyer i mäktigt landskap

Näst sista dagen på Island har vi åkt sammanlagt 40 mil i en terrängvänlig(?) buss. Fem av milen på tvättbrädegrusväg till naionalparken "Landmannalaugar". Från låglandets bördiga fält och betesmarker till lavaöknar på höglandet har vi färdats och stundtals har utsikten och landskapet varit bedövande vackert och så annorlunda. Se bara här:
Hjalparfoss
Kratersjö med alldeles grönt vatten.
Samma sjö med snygg gubbe i förgrunden.
På vandring i Landmannalaugar i ösregn.
Per i ett hav av ängsull på samma vandring.
HEKLA i bakgrunden. Det var så nära vi kom.
Lavafält i förgrunden och det som ryker vi bergets fot är ånga från heta källor.
Per tog sig ett dopp i det varma vattnet, men inte jag. Jag kunde inte förmå mig att ta av kläderna när det regnade så. Fegt, jag vet.
Den smalnäbbade simsnäppan gjorde som Per, badade i det 40-gradiga vattnet.
Lavafältsblomster
Så här nöjd var Per med den här dagen...
...och så här nöjd var jag.
För att inte tappa tempo sista dagen har vi hittat på en egen utflykt till ön Videy, som ligger alldeles intill Reykjaviks nya hamn (fem minuter med färja). Så nu ska jag kolla om det blir hyfsat väder i morgon. Förresten, jag glömde ju skriva att bortsett från de två timmarna vi var i Landmannalaugar hade vi strålande sol och 20 grader varmt. Det kunde inte varit bättre!

Inga kommentarer: