09 januari 2011

Bs As dag 3

Morgonen var mulen och det regnade till och från. När jag var ute och handlade bröd förstod jag att det regnat ordentligt under natten för trottoarerna var fulla av vattenpölar. Vi höll oss på balkongen medan regnet gick över och det var mysigt det också. Medan jag lite senare pysslade med bloggskrivande och annat gick Per först en promenad och sen tränade han i gymmet en halvtimme(!). Har man tillgång till ett gym ska man väl utnyttja det, eller hur?
Klockan tre var det åter strålande sol och vi ringde på hos Bromans för att fortsätta till San Thelmo med tunnelbanan. Eftersom det är semestermånad i Argentina var det ganska folktomt på stan och bra för oss för det var lätt att ta sig fram på gatorna. Vid det stora torget Plaza de Mayo ligger Casa Rosada, den argentinske presidentens residens. Det är också på Plaza Mayo som Argentina 1810 utropades till en självständig stat. Mammorna till alla de unga män som försvann under militärjuntan på 1970-talet har demonstrerat här varje fredag sedan dess.
Vi stannade vi en berömd glassbar och åt supergod hemgjord lösglass.
Vi tittade in i olika antikvitetsaffärer i San Telmo, som är Buenos Aires äldsta stadsdel. Vid Plaza Dorrego var det marknad eftersom det var lördag och det var kul att gå runt där och kolla. Nu var det ordentligt varmt och vi tog en öl på en servering. Tur hade vi också för det skulle bli tangouppvisning en liten stund efter det att vi kommit.

Nu var det inte långt kvar till hamnpromenaden och där gick vi ooch strosade en god stund och solen hann försvinna bakom höghusen.Väldigt vackert, särskilt den vita gångbron (tycker jag) och de gamla lyftkranarna som var belysta på kvällen. Kvällen avslutades med middag vid hamnpromenden...
Jag känner att jag har suttit här alldeles för länge och skrivit, så nu får det räcka för idag. Ända ligger jag en dag efter.

1 kommentar:

Ulla o Curt sa...

Ser på bilderna att ni stormtrivs. Mycket nytt att upptäcka. Ha det fortsatt gott i värmen. Här är det plusgrader idag med mycket modd och slask på vägarna. Kramar