18 januari 2011

Punta del este, Uruguay

Semester på semestern kan man säga när vi i arla morgonstunden (6.15) blev hämtade av taxi hos Johanna och Henke för att åka till Bouqebus-terminalen för att ta färjan till Montevideo. Över Rio de la Plata skulle vi åka, bara det! Reseledaren Henke hade allt under kontroll så vi kunde vara alldeles lugna. Resan över viken tog tre timmar och sen hoppade vi på en buss som på två timmar tog oss till Punta del este, jetsetarnas paradis.
Vi hade lite mer anspråkslösa behov, så vi bodde här, på hostelet El Viajero. Helt OK. Det gick alldeles utmärkt även för oss två lite äldre (haha).

Stranden hägrade såklart, men först måste vi ha lunch, för vi var utsvultna(?!) Vi hittade en restaurang alldeles intill som serverade de största milanesas (en sorts schnitzel som är typisk argentinsk/uruguayansk). Kolla bara!
Vi delade på två portioner.
Sen bllev det stranden och det var så härligt att känna sanden under fötterna och kunna titta rakt ut över Atlanten och bara se horisonten. Jag tänker inte berätta att jag hade jätteont i halsen och frös som sjutton. På farmacian hade dom utmärkta starka värktabletter som Johanna köpte lite senare och sen mådde jag ganska bra. Det blev alltså sol och strandpromenad på eftermiddagen och vi tittade förstås på Punta del estes berömda hand.

På kvällen åt vi gott på en fiskrestaurang vid hamnen och efter det var vi ganska trötta. Särskilt jag som
bestämt att jag skulle sova bort febern eller vad det nu var. Dag två blev stranddag fram till tidig eftermiddag inkl en elvaölpaus förstås och hamburgare på en strandrestaurang.
Även om vi var preparerade med solskydd kände vi att det nog var dags att lämna stranden och göra nåt annat. Vi tog en promenad längs strandpromenaden. Där lyckades vi till och med få en liten glimt av ett sjölejon som flöt omkring intill fiskebåtarna. Den syns lite i mitten av bilden.

 
Naturligtvis hade vi sett ut en trevlig restaurang för till kvällens middag, men se där gick vi bet. Det blåste nämligen upp till storm och regnet öste ner. Vi kastade oss i stället in på det stället som låg allra närmast vandrarhemmet, en pizzeria. Där åt vi pizza med massor av ost och bacon och champinjoner och basilika och det var jättemycket och hade räckt med hälften.....Vi blev galet mätta allihop!
Hemresedagen ägnade vi åt en promenad bland alla fina villor i omgivningen. Vi gick säkert 6-7 kilometer och det var varmt!
Hemresan gick från Colonnia till Bs As och resan till colonnia tog fyra timmar med buss. Även om jag sov en del av tiden hann jag ändå se en del av Uruguays landsbygd. Per sov inte alls tror jag. Båtresan var superhärlig. Vi satt på däck nästan hela tiden och solen sken och vi kunde skymta Bs As skyskrapor i solnedgången vid horisonten.


Den här uppkopplingen börjar ge sig nu så det är bäst jag lägger av. Dessutom doftar det gott av bife de chorizo från köket. Vi ska äta hemma i kväll, ryggbiff med mozzarellasallad och guacamole.

Inga kommentarer: