12 augusti 2016

Rethymnon dag 6

God morgon från semesterparadiset Rethymnon, om man gillar sol och verklig hetta vill säga, för här är otroligt varmt redan kl. 8 på morgonen. Per har "powerwalkat" denna morgon och avverkat 7 km och jag har sprungit/joggat 5,5 och efter det kunde vi vrida ur kläderna, så varma och svettiga var vi.
På hemvägen köpte jag frallor och en jättestor croissant och sen blev det som vanligt frukost på balkongen.
F
Därefter stranden en sista gång och massor av bad för att få svalka. Vi är ganska (mycket) bruna vid det här laget och jag har som vanligt bränt mig här och där. Är inte så bra på solskydd...
Elvaölen intogs på vårt favoritcafé/bar Iro som ligger på andra sidan gatan från stranden. Ölen där är den kallaste som finns. Glasen måste ligga i frysen i väntan på gäster för de kalla som is. Gott när man är genomvarm!
Vi tretiden lämnade i stranden för att genomföra våra resp. träningspass. De varar inte så länge, ca 20 minuter totalt, men det tycker vi kan räcka på semestern och i denna värme. Min tanke var att kunna göra mina yogaövningar på balkongen men det gick inte alls för på eftermiddagen är här full sol. Det har fått bli i rummet i stället och med lite svag AC på.
Min "yoga for beginners" består av 12 yogapositioner som ska hållas statiskt vardera en minut. Efter det gör jag några gummibandsövningar, plankan på raka armar och sidoplankor i tabata 8 reps på varje sida. Sen är jag helt slut!
Per kör sit ups, plankor och gummibandsövningar under samma tid. Sen tvingas han kolla någon av mina yogapositioner och rätta när jag gör fel. Mycket bra med en coach!
Dagens yogapose är "gräshoppan" och för en gångs skull tror jag att jag är rätt nära originalet?
Dusch och ett glas vin och sen var det dags att äta sista-kvällen-middag. Vi hade sett ut en restaurang redan i går kväll, Mouleveri som ligger lummigt men ändå helt nära strandpromenaden. Där åt vi god buffé. Serveringspersonalen var extremt artig. Jag blev för första gången i livet titulerad "my lady". Kan förstås ha med åldern att göra?

 Och så avslutningen då, på Iro igen, där Per tog Irish coffee och jag en Blue Lagoon pyntad med tomtebloss. Snyggt!


Nu sitter vi en stund på balkongen innan det är dags att avsluta denna dagen. I morgon kväll 21.15 lyfter planet tillbaka till Sturup och därifrån har vi ett par timmars bilkörning innan vi är hemma igen. Återkommer från Torstäva om inte förr. Kan kanske bli nåt i morgon redan. Vi får se.

Inga kommentarer: