03 augusti 2016

Trädgårdsvandring i Ramdala

Ännu en morgon som startar med 8 km rask promenad runt Trummenäs och i dag var det alldeles ovanligt vackert för det var helt vindstilla. Typiskt att jag inte hade mobilen med mig. Inga bilder från i morse alltså. Frukosten blir extra god efter promenad och ännu bättre när den kan intas i solen på altanen. Semester när den är som bäst!
På förmiddagen hade vi stämt träff med Mimmi Olivendal vid hennes sommarhus i Ramdala. Mimmi lärde jag känna för många år sedan när vi båda var med i tävlingssektionen på Karlskrona Lyckå Ridklubb. Många tävlingar har vi rott i hamn tillsammans med ett gäng andra hästentusiaster. På den tiden hade jag ingen aning om att Mimmi även är trädgårdsnörd.
I alla fall, genom Facebookkonversation, visade det sig att Mimmi hade dagliljor som skulle delas och som hon gärna delade med sig av. Jag var inte sen att nappa på det erbjudandet! Så i dag var Per och jag och hälsade på i Ramdala och fick se hela härligheten. Trots att dagliljorna var på upphällningen var det otroligt vackert. Tillsammans med olika gula rudbeckior blev färgprakten slående. Se bara!



Det finns så mycket vackert i den trädgården och vi fick med oss sticklingar av pelargon bl.a. Pelargonium Sidoides, Citronverbena och en minifuchsia.
Som tur var har vi en del sorter som Mimmi saknar så det blir plantbytardag framöver. Jätteroligt!
Nyplanterade sticklingar har vi här.
 Och så en av tre chiliplantor, med frukter på. Inte så många som det brukar bli i växthuset men ändå.
Och vet ni va, just nu regnar det. Det verkar dessutom vara mer än en skur. Mycket välbehövligt. Hoppas det regnar hela natten! Gokväll!

Inga kommentarer: